fredag 29. mai 2009

Kanskje jeg kan bli tekniker hos HP?

På en stor skole som vår, så er det ikke til å unngå at datamaskiner blir ødelagt. Det kan være en tast som "blir borte", en skjerm som er kaputt,eller det kan være en maskin som "dør". Vi er heldigvis lite utsatt for hærverk, bortsett fra en periode tidligere hvor disse tastene plutselig ble bort. Irriterende nok det, men annen bevisst ødeleggelse har vi ikke hatt hos oss - så langt...

På Lysejordet skole, hvor jeg arbeidet tidligere, var vi to personer som delte ansvaret for IKT-ansvaret. Vi hadde ikke mye erfaring da vi startet, men vi lærte mens vi tastet og skrudde! Vi måtte nemlig lære oss å skru litt på disse maskinene vi hadde. I skolen hvor det er begrensede midler må man jo ta vare på hvert lille ram-kort, for man kan jo få bruk for det en gang! Så vi skrudde fra hverandre gammelt "skrap", plukket ut deler vi kunne bruke et annet sted, og så lærte vi en hel masse underveis. Vi gutta blir kanskje litt som små unger når vi kan skru og herje litt med utstyr som likevel skal kastes. Sånn er i hvertfall jeg!

Denne uken satt jeg så inne i på mitt lille datalager med en PC som var "død", og en PC som hadde knust skjerm etter et ublidt møte med gulvet... Jeg hadde tidligere i år hatt besøk av en tekniker fra HP som hadde byttet en skjerm for oss, og jeg hadde sett på med et halvt øye mens han holdt på. Jeg tenkte, der jeg satt, at her er det ingenting å tape - PC'ene hadde utgått forsikriking og var klare for gjennvinning. Så jeg satte i gang. Hentet en bunke skrujern hos vaktmesteren, og satte meg ned og skrudde!

Vet du egentlig hvor mange skruer det er på en HP 6120? Jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne, så jeg skrudde ut alle sammen - sikkert 30 stykker! Jeg bendte litt her, og stakk skrujernet inn der, det kanket stygt, men enda flere skruer måtte ut før jeg endelig klarte å få av skjermen og kablene til denne. Når jobben var gjort, var det å skru inn alle skruene på nytt. Det viste seg at det hadde holdt å skru ut 8 skruer...

Det beste av alt: maskinen funket med "ny skjerm", skolen sparte penger, jeg lærte en hel masse - og så er det jo utrolig morsomt å skru! Det spørs likevel om HP har behov for meg som tekniker...

2 kommentarer:

  1. Skruing er morsomt. Det er sånn jeg har kommet meg gjennom skolen på studentbudsjett og allikevel grei datakraft... Er mest kjent med inventaret på eldre apple-maskineri, og da er sider som diy-guidene på http://www.ifixit.com helt uvurderlige...

    SvarSlett
  2. Hei, Hans Christian

    Jeg har gjort samme erfaringer med våre 6120-maskiner på Levre. Skrudde i vei på alle skruer, og har etter hvert skiftet skjermer i ti-tall. Man føler seg plutselig som datatekniker, det morsomste er alle imponerte kollegaer som går forbi kontoret. Egentlig ser det jo litt mer imponerende ut enn det er, det er jo bare kun snakk om enkel mekanikk og logisk sans? Men artig er det når man plutselig får en fungerende maskin ut av to som ikke funker:-)

    SvarSlett